De case

‘Value your perspective.’ Een internationale employer branding campagne om bol als dé werkgever voor vrouwen in de tech neer te zetten. Zowel organisch als paid ingezet op alle relevante platformen (LinkedIn, Meta, Reddit, YouTube). De herkenning van het werkgeversmerk steeg met 43 indexpunten en zelfs met 52 indexpunten voor vrouwen. 

Onderzoek van McKinsey toont aan dat de tech talent gap de komende jaren alleen maar toeneemt. Enkel als we het aandeel vrouwen in de tech beroepsbevolking kunnen verdubbelen, zou dat de kloof kunnen dichten. Bol kwam bij ons met een ambitieus plan om als marktleider hier echt iets aan te doen. Bol wil de kloof tussen het aantal mannen en vrouwen in tech bij bol verkleinen en hiermee vrouwelijk tech talent aantrekken.

 

Uit alle interne en externe strategische research kwam de volgende positionering: “Make sure women in tech can thrive at work in a meaningful way”. Een brede positionering met uitdagende hiring goals binnen een toch al uitdagende doelgroep in de tech. Door slim mee te liften op de thematiek (AI) die de tech doelgroep interesseert en deze te vertalen naar de vooroordelen waar alle vrouwen op de werkvloer mee te maken hebben, heeft ons creative team de campagne ‘Value your perspective’ bedacht.

 

In ‘Value your perspective’ staan de perspectieven van bol collega’s centraal. De campagne is opgebouwd uit drie lagen met een unieke combinatie van A.I. en echte verhalen, waardoor Bol op een relevante manier gepositioneerd is voor een moeilijk te bereiken doelgroep. We hebben echte bol collega’s en hun echte verhalen gecombineerd met echte antwoorden vanuit ChatGPT.

Nu we de aandacht hebben,

toont de consideration-laag hoe we binnen de cultuur omgaan met de topics uit de awareness-laag. Wat voor impact maakt ieders perspectief op bol’s ambitie. De desire-laag laat zien hoe werken binnen Tech bij bol inhoudelijk eruitziet. Echte projecten, uitdagingen en hoe jouw perspectief en de cultuur van bol hierin samenkomen.

Het resultaat

De content is zowel organisch als paid ingezet op alle relevante platformen (LinkedIn, Meta, Reddit, YouTube) in bol’s focus landen (delen van EU, Afrika, America’s).

Om de externe impact te meten hebben we, naast de reguliere metrics van de mediakanalen, gebruikgemaakt van het THX. Platform van Memo2. Dat kan crossmediaal de impact meten, door te registreren welk gedeelte van de doelgroep de campagne heeft gezien en welk gedeelte niet.

 

Significante stijging
in de herkenning
van het werkgeversmerk


+43

indexpunten
gemiddeld


+52

indexpunten
voor vrouwen


+35

indexpunten
voor mannen


De herkenning van het werkgeversmerk, die voor bol al relatief h
oog ligt, steeg met 43 indexpunten. Nog mooier om te zien is dat deze met 52 indexpunten steeg voor vrouwen en we dus echt statistisch significante impact onder die doelgroep hebben gemaakt. De herkenning voor mannen steeg ook met 35 indexpunten en is daarmee indicatie significant.

Versterking van het imago: ‘Bol helpt vrouwen groeien in tech’


+28

indexpunten
gemiddeld


+44

indexpunten
voor vrouwen


Het imago, gebaseerd op drie statements van de campagne, steeg met 28 indexpunten. De belangrijkste positionering (‘Bol helpt vrouwen groeien in tech’) steeg zelfs met 44 indexpunten voor vrouwen.

Overweging voor een baanswitch
naar bol


+10

indexpunten
gemiddeld


De overweging om ergens te gaan werken is het moeilijkst om te beïnvloeden en zelfs die is statistisch significant gestegen met 10 indexpunten, een prachtig resultaat voor een awareness-campagne.

Stijging aandeel vrouwen in
tech hires


+37

procent


Onder in de funnel zien ook een heel mooi resultaat: de hiring impact is 37% gestegen.

Benieuwd naar de campagne in actie?

Wil je weten wat we voor jouw werkgeversmerk kunnen doen? 

Check het hier!
Neem contact op

De case

‘Value your perspective.’ Een internationale employer branding campagne om bol als dé werkgever voor vrouwen in de tech neer te zetten. Zowel organisch als paid ingezet op alle relevante platformen (LinkedIn, Meta, Reddit, YouTube). De herkenning van het werkgeversmerk steeg met 43 indexpunten en zelfs met 52 indexpunten voor vrouwen.

Onderzoek van McKinsey toont aan dat de tech talent gap de komende jaren alleen maar toeneemt. Enkel als we het aandeel vrouwen in de tech beroepsbevolking kunnen verdubbelen, zou dat de kloof kunnen dichten. Bol kwam bij ons met een ambitieus plan om als marktleider hier echt iets aan te doen. Bol wil de kloof tussen het aantal mannen en vrouwen in tech bij bol verkleinen en hiermee vrouwelijk tech talent aantrekken.

Uit alle interne en externe strategische research kwam de volgende positionering: “Make sure women in tech can thrive at work in a meaningful way”. Een brede positionering met uitdagende hiring goals binnen een toch al uitdagende doelgroep in de tech. Door slim mee te liften op de thematiek (AI) die de tech doelgroep interesseert en deze te vertalen naar de vooroordelen waar alle vrouwen op de werkvloer mee te maken hebben, heeft ons creative team de campagne ‘Value your perspective’ bedacht.

In ‘Value your perspective’ staan de perspectieven van bol collega’s centraal. De campagne is opgebouwd uit drie lagen met een unieke combinatie van A.I. en echte verhalen, waardoor Bol op een relevante manier gepositioneerd is voor een moeilijk te bereiken doelgroep. We hebben echte bol collega’s en hun echte verhalen gecombineerd met echte antwoorden vanuit ChatGPT.

De awareness-laag triggert

en zet aan tot nadenken

We vroegen A.I. hoe die zou omgaan met herkenbare levensfases voor vrouwen op de werkvloer, zoals de menopauze, speaking up en zwanger solliciteren. Wat blijkt? Een wereld gedomineerd door mannen zorgt voor vooroordelen in A.I. Die lichten we uit en plaatsen we in contrast met de echte ervaring van bol collega’s. 

Nu we de aandacht hebben,

toont de consideration-laag hoe we binnen de cultuur omgaan met de topics uit de awareness-laag. Wat voor impact maakt ieders perspectief op bol’s ambitie. De desire-laag laat zien hoe werken binnen Tech bij bol inhoudelijk eruitziet. Echte projecten, uitdagingen en hoe jouw perspectief en de cultuur van bol hierin samenkomen.

Het resultaat

De content is zowel organisch als paid ingezet op alle relevante platformen (LinkedIn, Meta, Reddit, YouTube) in bol’s focus landen (delen van EU, Afrika, America’s).

Om de externe impact te meten hebben we, naast de reguliere metrics van de mediakanalen, gebruikgemaakt van het THX. Platform van Memo2. Dat kan crossmediaal de impact meten, door te registreren welk gedeelte van de doelgroep de campagne heeft gezien en welk gedeelte niet.

Significante stijging in de herkenning van het werkgeversmerk


+43

indexpunten
gemiddeld


+52

indexpunten
voor vrouwen


+35

indexpunten
voor mannen

De herkenning van het werkgeversmerk, die voor bol al relatief hoog ligt, steeg met 43 indexpunten. Nog mooier om te zien is dat deze met 52 indexpunten steeg voor vrouwen en we dus echt statistisch significante impact onder die doelgroep hebben gemaakt. De herkenning voor mannen steeg ook met 35 indexpunten en is daarmee indicatie significant.

Versterking van het imago: ‘Bol helpt vrouwen groeien in tech’


+28

indexpunten
gemiddeld


+44

indexpunten
voor vrouwen

Het imago, gebaseerd op drie statements van de campagne, steeg met 28 indexpunten. De belangrijkste positionering (‘Bol helpt vrouwen groeien in tech’) steeg zelfs met 44 indexpunten voor vrouwen.

Overweging voor een baanswitch naar bol


+10

indexpunten
gemiddeld

De overweging om ergens te gaan werken is het moeilijkst om te beïnvloeden en zelfs die is statistisch significant gestegen met 10 indexpunten, een prachtig resultaat voor een awareness-campagne.

Stijging aandeel vrouwen in tech hires


+37

procent

Onder in de funnel zien ook een heel mooi resultaat: de hiring impact is 37% gestegen.

Benieuwd naar de campagne in actie?

Wil je weten wat we voor jouw werkgeversmerk kunnen doen? 

Check het hier!
Neem contact op