De case

‘Makers van de Toekomst.’ Een social media & publisher employer branding awareness en consideration campagne om interesse te wekken voor de technologische maakindustrie.

Hoe kunnen we meer mensen enthousiasmeren om in de technologische maakindustrie te werken? Dat was de vraag van A+O Metalektro, het opleidingsfonds voor de technologische maakindustrie. Een grote vraag die vroeg om een grootse aanpak om een sector brede employer branding campagne neer te zetten. En wat voor sector is het! Van de scheepsbouw tot aan metaalbewerking, maar ook high-tech toepassingen voor defensie of de chipmachines van ASML.

Aangezien het een campagne voor 1300+ aangesloten bedrijven was het duidelijk dat we een breed beeld van de sector moesten geven, maar we moesten de aangesloten bedrijven ook de middelen te geven voor conversie. We ontwikkelden een strategie op basis van de behoefte van zij-instromers (met een nadruk op jongeren). Hier gebruikten we uiteraard alle beschikbare data insights voor, maar ook redactioneel veldonderzoek -> praten met de doelgroep! 🙋

Ja, dat doen we echt! Dat is het unieke aan onze redactionele aanpak. Dat maakt het verschil. Want wie kunnen beter vertellen waarom hun werk zo leuk is dan de mensen die er al werken?

Uit deze strategie is de platform brede campagne ‘Makers van de Toekomst’ geboren, met o.a. een employer branding video, drie video formats, fotografie, een toolkit voor de aangesloten bedrijven en DOOH. De awareness inzet in een vogelvlucht: YouTube, Facebook/Instagram, TikTok, DV360, Google, de kanalen van DPG en DOOH.

Een consideration laag op het YouTube kanaal met o.a. een serie met Eva Cleven die de sector bezoekt. Hiernaast op alle short-form kanalen met cut-outs van deze content aanwezig zijn.

Het resultaat

We hebben door breed uit te serveren een gigantisch bereik gecreëerd binnen de doelgroep en beïnvloeders van de doelgroep. Het belangrijkste van dit bereik van onze voornamelijk video gedreven uitingen is de VTR (View Trough Rate). Op alle kanalen boven de benchmark. Dit bewijst keer op keer weer wat het belangrijkst is (en terecht): de creatieve uitingen toespitsen op de doelgroep. Betere recall en lagere mediakosten. We zien dit ook terug bij de effectmeting: een significant positief effect op bekendheid en overweging bij de doelgroep die is blootgesteld aan de campagne.

 

Wil je weten wat we voor jouw werkgeversmerk kunnen doen? 

Neem contact op

De case

‘Makers van de Toekomst.’ Een social media & publisher employer branding awareness en consideration campagne om interesse te wekken voor de technologische maakindustrie.

Hoe kunnen we meer mensen enthousiasmeren om in de technologische maakindustrie te werken? Dat was de vraag van A+O Metalektro, het opleidingsfonds voor de technologische maakindustrie. Een grote vraag die vroeg om een grootse aanpak om een sector brede employer branding campagne neer te zetten. En wat voor sector is het! Van de scheepsbouw tot aan metaalbewerking, maar ook high-tech toepassingen voor defensie of de chipmachines van ASML.

Aangezien het een campagne voor 1300+ aangesloten bedrijven was het duidelijk dat we een breed beeld van de sector moesten geven, maar we moesten de aangesloten bedrijven ook de middelen te geven voor conversie. We ontwikkelden een strategie op basis van de behoefte van zij-instromers (met een nadruk op jongeren). Hier gebruikten we uiteraard alle beschikbare data insights voor, maar ook redactioneel veldonderzoek -> praten met de doelgroep! 🙋

Ja, dat doen we echt! Dat is het unieke aan onze redactionele aanpak. Dat maakt het verschil. Want wie kunnen beter vertellen waarom hun werk zo leuk is dan de mensen die er al werken?

Uit deze strategie is de platform brede campagne ‘Makers van de Toekomst’ geboren, met o.a. een employer branding video, drie video formats, fotografie, een toolkit voor de aangesloten bedrijven en DOOH. De awareness inzet in een vogelvlucht: YouTube, Facebook/Instagram, TikTok, DV360, Google, de kanalen van DPG en DOOH.

Een consideration laag op het YouTube kanaal met o.a. een serie met Eva Cleven die de sector bezoekt. Hiernaast op alle short-form kanalen met cut-outs van deze content aanwezig zijn.

En last but not least…

Een toolkit waarin aangesloten bedrijven campagne-uitingen kunnen aanpassen (met PowerPoint!) en voor de eigen conversie laag kunnen gebruiken. De laatste AI-technieken zijn gebruikt om de gezichten van medewerkers te vervangen zodat deze ook door andere bedrijven ingezet kunnen worden. Met succes, want de toolkit is door de helft van de aangesloten bedrijven gedownload!

Het resultaat

We hebben door breed uit te serveren een gigantisch bereik gecreëerd binnen de doelgroep en beïnvloeders van de doelgroep. Het belangrijkste van dit bereik van onze voornamelijk video gedreven uitingen is de VTR (View Trough Rate). Op alle kanalen boven de benchmark. Dit bewijst keer op keer weer wat het belangrijkst is (en terecht): de creatieve uitingen toespitsen op de doelgroep. Betere recall en lagere mediakosten. We zien dit ook terug bij de effectmeting: een significant positief effect op bekendheid en overweging bij de doelgroep die is blootgesteld aan de campagne.

Wil je weten wat we voor jouw werkgeversmerk kunnen doen? 

Neem contact op