De Wegenwacht Onderzoekt (ANWB)
De case
Winnaar Grand Prix Content Marketing 2022
De ANWB heeft sinds 2018 veel meer focus gelegd op haar YouTube kanaal, nu een paar jaar later is het kanaal ontzettend goed op orde. Allereerst hebben we in opdracht van de ANWB de help laag ontwikkeld met verschillende SEO gerelateerde formats zoals “de Wegenwacht tip” en “de Fiets tips”. Duidelijke uitleg-video’s die een vraag beantwoorden. Binnen hun HHH (hero/hub/help) video content marketing strategie gaf de ANWB aan meer behoefte te hebben aan hub en hero content. Ze kwamen bij ons met een idee voor een onderzoeksprogramma waarin de kennis van de Wegenwacht een podium krijgt. Entertaining doch inhoudelijk. Een heerlijke klus voor onze creatie-afdeling: laat het formatteren beginnen!


De uitdaging
Entertaining format ontwikkelen waarin de expertise van de wegenwacht goed tot uiting komt en zorgt voor correcte informatie overdracht. Het entertainment gehalte moet hoog genoeg zijn, maar het informatieve aspect mag niet ondersneeuwen.
Awesome oplossing
Door uit te gaan van basisvragen over algemene pechgevallen zorgen we ervoor dat het uitgangspunt altijd informatief is. Hierdoor kan alles eromheen entertaining worden gemaakt, maar we starten altijd vanuit de inhoud!
Awesome resultaten
Op YouTube ruim 61 miljoen vertoningen, voor de eerste serie gezamenlijk bijna 15 miljoen weergaves, een uniek bereik van rond de 3 miljoen. Hiernaast is het engagement door het dak gegaan, zelfs als paid-ad!

De fik erin!
Een reeks met acht afleveringen
We mochten met een heel serieus budget aan de slag, om een serie van acht te maken, dus we konden echt uitpakken. Het uitgangspunt waren echte pechgevallen en vragen van ANWB leden. Wat gebeurt er eigenlijk als je de verkeerde brandstof tankt en toch doorrijdt? Hoe zit het met rijden met de handrem er op? En wat nou als je motorkap ineens openklapt tijdens het rijden?
Samen met een Wegenwacht gaat vast ANWB gezicht cabaretière Yora Rienstra op onderzoek uit. Ze voeren allemaal spannende opdrachten uit om deze vragen te beantwoorden. Van rijden zonder remvloeistof en proberen de auto tot stilstand te brengen tot aan met een cabrio door de wasstraat rijden om waterschade aan een auto te onderzoeken.
De resultaten
Succesvolle video content met veel engagement
De uitkijk ratio zat flink boven het kanaal gemiddelde met afleveringen die een gemiddelde duur van 10 minuten hebben. Op YouTube zijn ruim 61 miljoen vertoningen gehaald. Voor de serie gezamenlijk bijna 15 miljoen weergaves, een uniek bereik van rond de 3 miljoen. Positief sentiment van kijkers en als bijvangst zijn ook nog veel clicks gehaald. Met als kers op de taart bijna 2.700 extra subscribers voor het YouTube-kanaal. Met de ingekorte versies werden op Facebook en Instagram bijna 14 miljoen weergaves en 3 miljoen unieke personen bereikt.
Hiernaast ging de engagement door het dak met reacties van blije kijkers. Zelfs toen het format als YouTube-ad (10 min!) paid werd weggezet:
“De eerste keer dat ik op een advertentie klik; dit is oprecht enorm interessant”
“Gast…ik ook! Heb m verdomme nog opgeslagen ook om m later eens helemaal te kijken 😂👍🏼”
“Ja advertentie maar een leuke video! Als ze op de TV reclameblokken vervangen door zulke video’s koop ik weer een TV!”
En dat voor een YouTube ad van 10+ minuten! Gooi hier ons core-principe – van alles in serievorm maken – bovenop en dan kom je uit bij kijkers die zich abonneren én die voor alle afleveringen terug komen. Een beter geslaagd storytelling marketing voorbeeld kun je niet vinden, nou, misschien wel bij onze andere video’s.
Nog een aflevering kijken? Het format was zo succesvol dat we na seizoen één direct in productie zijn gegaan voor het tweede, inmiddels zijn er 16 afleveringen gemaakt. Check ze hier allemaal!
Awesome feitjes
Uniek bereik van 3 miljoen
61 miljoen vertoningen op YouTube
14 miljoen op Facebook & Instagram

Jury rapport
“Het verrassingseffect bij deze serie is groot; de video’s zijn heel verfrissend. Je wil de afleveringen echt uitkijken. Sterk format dat zich makkelijk kan kwalificeren als evergreen-content. Als kers op de taart zijn de resultaten ook heel goed.”